Nettløsning for bilkonsernet Mobile

Lansert

januar 2018

Mobile står for trygg og pålitelig mobilitet for deg og dine. Mobile er stedet der du kjøper din nye bil, enten den er ny eller brukt. Vi er også stedet der du blant annet tar service, EU-kontroll, kjøper nye dekk, retter opp en skade eller reparerer din gamle bil.

Innledning og bakgrunn

Automobil skulle samkjøre alle forhandlere under en felles «paraply» for å bli mer synlig og ta et tydeligere grep om markedet de operer i. Dette skulle gjøres ved å utvikle en felles visuell profil, bruke ett felles navn, utvikle felles markeds- og profil materiell og en felles nettløsning.

Den felles nettløsningen skulle ta høyde for at hver forhandler får sin egen underside for å kunne beholde den lokale tilhørigheten og kommunikasjonen ut mot deres kunder. Den nye nettløsningen måtte være fleksibel, lett å oppdatere og kunne bygges videre på. Det legges stor vekt på URL-struktur og muligheten til å kunne sette opp landingssider for kampanjer for hver enkelt avdeling.

Prosessen

Fra prosjektets innledning ble det utarbeidet en kravspesifikasjon over dagens situasjon som ble brukt som et utgangspunkt for den videre utviklingen av den digitale løsningen. Første steg i prosjektet var å utarbeide et sidekart for å få et helhetlig bilde av løsningens arkitektur og oppbygging. Sidekartet ga et godt bilde av hvordan løsningen måtte bygges URL- og navigasjonsmessig.

Bilde av sidekart fra prosessen
Bilde av sidekart fra prosessen

I en så stor løsning var det viktig å styre brukerene til relevant innhold. Vi la ned mye tid i å tilpasse valgene utfra hvor i sidestrukturen brukeren befinner seg. Vi har lagt opp til at brukeren skal bli presentert for relevant informasjon og valg med utgangspunkt i hvor brukeren kommer fra og på hvilken side brukeren befinner seg. Det er også lagt opp til at man alltid har alle overordnede valg med seg i en hamburger, slik vil man aldri måtte lete om man ønsker å gå direkte til et annet område på siden.

Løsning

Den nye løsningen fremstår visuelt som et samlet konsept, profilen ble designet og utarbeidet av Logoz, og implementert i nettløsningen av Dunderverk. Den nye digitale- og tekniske løsningen gjør det enklere og styre den felles merkevaren som er blitt designet. Forsiden fungerer som en enkel presentasjon for de som kommer inn via denne veien.

Den nye nettløsningen til Mobile vist på nettbrett og mobil
Den nye nettløsningen til Mobile vist på nettbrett og mobil

Siden inneholder en egen skreddersydd kampanjeløsning som håndteres via publiseringsløsningen. Bruktbilene er integrert via Finn sin API og administreres hos Finn/CARWEB. Avdelingssidene er lagt opp som egne sider slik at avdelingene kan bruke URL-ene aktivt i blant annet deling og markedsføring for seg selv.

Det er lagt inn automatikk i skjemaer slik at for eksempel brukerene som har vært inne på en avdeling skal slippe å måtte velge dette på nytt når de henvender seg til Mobile via kampanjer eller servicebestilling.

Den nye nettløsningen til Mobile vist på desktop
Den nye nettløsningen til Mobile vist på desktop

Kampanjeløsning

Det kjøres regelmessig kampanjer fra hver enkelt avdeling, utvalgte avdelinger eller for alle avdelinger. Med dette som utgangspunkt utviklet vi en helt egen kampanjeløsning i selve publiseringsløsningen. På denne måten slipper Mobile å forholde seg til flere løsninger og man har samlett alt som har med nettløsningen på ett sted.

Kampanjeløsningen fungerer som et eget valg inne i systemet. Det er enkelt å opprette kampanjer og man kan styre alt fra hvilke avdelinger det gjelder, kampanjeperiode og hvor kampanjen skal vises på Mobile sine nettsider. Alt er tilpasset Mobile sine ønsker og behov. Kampanjehenvendelser blir sendt til en egen rapportside som gjør det enkelt for Mobile å følge opp leads.

Skjermdump av en Skoda kampanje på mobile.no

Resultat

Nettløsningen overvåkes med tall fra blant annet Google Analytics og ved hjelp av et integrert skjermanalyse-verktøy som gjør at man har kontroll over hvordan nettsiden brukes. Dette er tall og informasjon som ligger til grunn ved videreutvikling av nettløsning og som gjør at vi kontinuerlig kan tilpasse nettløsningen best mulig i forhold til brukerene.

Reklamefilm

Det ble i forbindelse med prosjektet utarbeidet en reklamefilm og en dokumentar til internt bruk av Bryng Film. Reklamefilmen kan du se under.