Hvor viktig er det egentlig å ha en rask nettside?

Kategorier

Faglig

Forfatter

Ole Skaar

De første 10 sekundene av brukerens tid på en nettside er avgjørende. Derfor må vi sørge for at siden laster så raskt som mulig, slik at brukeren blir værende og fullfører målet sitt.

Millisekunder har betydning for trafikken

Mange faktorer spiller inn på hvorfor en bruker velger en nettside over en annen. Visuelt design, innhold, og sidens brukervennlighet er viktig, men ingen av disse spiller noen rolle hvis siden ikke lastes inn før brukeren mister tålmodigheten.

Se for eksempel:

Funn fra Google peker på at 53% av brukere forlater en side hvis lastetiden er lengre enn 3 sekunder

BBC rapporterer at for hvert ekstra sekund det tar å laste en av deres nettsider, mister de 10% av brukerne

Amazon oppdaget allerede i 2006 at en forsinkelse i lastetid på 100 millisekunder reduserte salg med 1%

I tillegg har Google uttalt at sidehastighet er en viktig faktor i hvordan de rangerer søkeresultater.

En huskeregel: 0.1 sekund – 1 sekund – 10 sekunder

Hastighet gjelder ikke bare nedlasting av en nettside. Brukere forventer hastighet når de navigerer seg rundt på siden også. Forskning fra Nielsen Norman har påvist tre grenser for responstid som man burde ha i bakhodet når man lager nettløsninger:

0.1 sekund er grensen for at brukeren skal føle at systemet svarer umiddelbart på en handling, f.eks. å legge til noe i en handlekurv

1 sekund er grensen for at brukeren ikke skal miste «flyten» og oppfatte siden som treg

10 sekunder er grensen for å holde brukerens oppmerksomhet. Tar det lenger enn dette begynner de å tenke på andre ting - eller så forlater de rett og slett siden.

Disse grensene har vært gyldige i flere tiår, og er like relevante for nettsider, som apps og annen programvare.

En suksessfull nettløsning er altså en som laster raskt og lar brukeren fullføre oppgaver raskt. Hvert millisekund teller!

Er du interessert i å bygge en rask, responsiv nettløsning? Ta kontakt med Dunderverk.

Bilde fra Stokio.com.