Stig Taftø

Den nye utviklingen innen mobildesign

Stig Taftø

I en lengre periode har de fleste ønsket å uttrykke seg minimalistisk og «rent», men hva er det neste?


Forenklet design

De siste månedene har flere innovative selskaper og designere tatt minimalistisk design til et nytt nivå. Selskaper som Facebook, Airbnb og Apple er alle eksempler på selskaper som kommuniserer produktene sine på en minimalistisk måte.

Forenklet design handler om mer enn flatt og minimalistisk design. I hovedsak dreier det seg om disse tre punktene:

  1. Større og kraftigere overskrifter
  2. Enklere og universelle ikoner
  3. Utvinning av farger

Resultatet av dette er at mange av appene de fleste av oss bruker til daglig ser mer og mer like ut.

Skjermdump av Instagram sin applikasjon fra 2015 og 2016
Skjermdump av Instagram sin applikasjon fra 2015 og 2016

Instagram for eksempel. Her har de fjernet mange av de mørke blå og grå nyansene i applikasjonen. De har også gjort titler tydeligere ved å gjøre de litt større og tykkere. Dette har gjort appen tydeligere, med enklere navigasjon i sort/hvitt format hvor innholdet kommer enda bedre frem.

Folkene hos Facebook som har gjort disse endringene er slettes ikke alene. Se på Airbnb f. eks:

Skjermdump av Airbnb sin applikasjon fra 2015 og 2016
Skjermdump av Airbnb sin applikasjon fra 2015 og 2016

Mye av de samme endringene går igjen også her. Større titler, fjerning av unødvendige visuelle effekter som bilder og farger og enda enklere navigasjonsmeny. Utfallet av designendringene er med på å gi brukerne et lettere og tydeligere grensesnitt. Det enkle er ofte det beste.

Apple er et av selskapene som nylig også har forenklet designet sitt:

Skjermdump av Apple Music sin applikasjon for smarttelefoner, tidlig utgave vs. redesignet
Skjermdump av Apple Music sin applikasjon for smarttelefoner, tidlig utgave vs. redesignet

Mange av de samme tingene går nok en gang igjen. Innholdet og titler tydeliggjøres i et sort/hvitt brukergrensesnitt.

Hva vil bli utfallet?

Ved første korsvei vil nok flere og flere kommentere at de syntes alle apper ser like ut og at det er lite personlig. Det vil med all sannsynlighet bare være en fase som alt annet av forandringer. Poenget med en app er jo å levere en tjeneste, og kommer dette tydeligere frem vil det i all hovedsak kun være positivt. Brukeren vil aldri være i tvil om hva de gjør eller hvordan de skal utføre funksjonaliteten i applikasjonen, noe som skaper god brukervennlighet. Brukeren er i førersete og designet følger brukerens premisser.

Hvordan lage et forenklet design i praksis?

Syntes du minimalistisk design høres ut som en god idé? Ta kontakt med Dunderverk

Kilde:
https://blog.marvelapp.com/complexion-reduction-new-trend-mobile-design/